sElAmAt dAtAng kE bl0g UngU kU!! ^^v!

Pages

Sunday, February 27, 2011

bacalah..

Nak tahu tak ape yang aku suke bace??
hehe..sebenarnye,aku suka sangat bace majalah rapi..
banyak sangat info-info kesihatan dan kecantikan ade kt majalah nie..
kadang-kadang ade gak petua menarik yang boleh ikut..huhu..
tapi sejak masuk maktab nie aku da kurang da beli majalah nie..
almaklumla,terlalu busy..(busy ker?)hehe..

tadaaaaa!!!!

nie la die...


jum la bace!!!

membaca budaya kita...

Saturday, February 26, 2011

Kelebihan surah Al-Insyirah..


[1]
Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia.
[2]

“Yang Menguasai sekalian manusia,

[3]
“Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia,
[4]
“Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, 
[5]
“Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, 
[6]

“(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”.


Assalamualaikum sume..

hari nie aku nak kongsi tentang kelebihan membaca surah Al-Insyirah..

Aku pernah  terdengar ceramah kat tv iaitu rancangan tanyalah ustaz..

ustaz tue menyatakan surah ini baik di amalkan untuk menghilangkan rasa gugup..

antara kelebihan lain surah ini ialah




  Kelebihan surah Al-Insyirah

  • Nabi Muhammad S.A.W bersabda : "Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku".

  • Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya

  • Barangsiapa membaca Alam Nasyrah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.

  • Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

Friday, February 25, 2011

bongkok kah?

sebenarnyekan..
da ramai yang tegur aku pasal mende nie..
sampai lecturer pon ley tegur..huhu
actually,aku tanak letakkan die sebagai satu kelemahan..
tapi bile da org tegur tue..emm..faham2 je la kan..

Hari nie,aku rasa tertarik nk tau,ape punca postur badan boleh jadi bongkok..
aku ade baca satu artikel nie,
punca masalah bongkok badan nie adalah


Obese
Otot yang lemak (tidak dapat menakung berat badan),
Mengandung (em,aku belum ag),
Kasut timut tinggi (mungkin..),
Otot tegang (lack of flexbility),
Banyak duduk depan PC (mungkin)


dari pembacaanku,ade exercise yang boleh betulkan semula postur badan..
mungkin aku boleh cube buat dalam bilik..
salah satu exercise yang boleh dibuat:


Latihan untuk bahagian bawah belakang seperti (hyperextensions)






perasaan tue datang lagi..

aku tak suka biler perasaan camni datang..
rindu ke aku pada dia?
hmm..
Ya Allah,Engkau buanglah perasaan ku terhadap dirinya..
Amin..



Friday, February 4, 2011

Alahai ketumbit..

Bangun2 tidur jer aku da rase sakit mata..pelik gak tibe2 jer..
risau bukan kepalang,takut kene bisul jer..
kalau kene bisul kat mate,segan ler nk balik maktab..hahaha
tapi dah jumpe doktor baru la lega sikit sebab dia cakap kena penyakit ketumbit jer..

apa ketumbit tue? 

jawapannya??

jum kita selidik!! heE~^^v




Ketumbit merupakan jangkitan pada pinggir kelopak mata yang mengakibatkan bisul kecil yang berkembang pada bahagian tersebut. Ketumbit boleh dibahagikan kepada ketumbit luaran, iaitu apabila jangkitan berlaku pada folikel-folikel yang terdapat pada bulu mata, atau ketumbit dalaman, iaitu apabila jangkitan berlaku pada kelenjar minyak yang terdapat pada kelopak mata.
Ketumbit kebiasaannya terjadi pada kanak-kanak. Walau bagaimanapun, orang dewasa juga berkemungkinan untuk mendapat ketumbit, bergantung kepada tahap penjagaan mata mereka.
SEBAB TERJADINYA KETUMBIT..
Ketumbit adalah disebabkan oleh kelenjar minyak yang terletak berhampiran dengan kelopak mata menjadi tersumbat. Kelenjar minyak yang telah tersumbat ini kebiasaannya akan dijangkiti oleh bakteria seperti bakteria Staphylococcus aureus. Penghasilan atau pengumpulan minyak yang berlebihan menyediakan keadaan yang sesuai untuk pembiakan bakteria. Antara faktor-faktor yang boleh menyebabkan kelenjar minyak tersumbat ialah :
* Tekanan
* Pertukaran hormon
* Mengguna peralatan solek yang sama buat satu jangka masa yang lama atau yang telah dijangkiti oleh bakteria
* Diabetis
* Kandungan lemak yang tinggi dalam badan
* Kekurangan vitamin dalam badan 
SIMPTOM2 KETIKA MENGALAMI KETUMBIT..
* Bisul di bahagian atas atau bawah kelopak mata
* Bengkak di sekeliling kelopak mata
* Sakit
* Kelopak mata menjadi merah
* Kelopak mata terasa sakit apabila disentuh
* Mata menjadi pedih
* Mata berair
* Gatal-gatal di kawasan bisul
* Pesakit berasa tidak selesa semasa mengelipkan mata
* Sensitif kepada cahaya yang cerah
RAWATAN?

Pada peringkat awal, dapat dirawat dengan meletakkan antibiotik dan diikuti dengan menuam mata dengan kain yang direndam dalam air suam untuk mengatasi penyumbatan pada kelenjar di kelopak mata.
Ini harus dilakukan sebanyak tiga kali sehari selama seminggu.

Dalam perubatan tradisional,biasanya diletakkan bawang putih yang sedikit dipotong lalu
disapu pada ketumbit 3 kali sehari.InsyaAllah sembuh.

Oooooo..camtuh rupenye..em,tapi ade orang cakap,ketumbit nie datang sebab suke ngintai anak dara orang..aishh..hahaha

Diri ini..

nia run..
seorang yang simple,shy,kelakar..em?kelakar ker??heE~
manja jugak kekadang..tapi ngan my mami sajer la..^^v

Penting bagiku:
famili..
 warna ungu..
jam tangan..
penampilan..
laptop..