sElAmAt dAtAng kE bl0g UngU kU!! ^^v!

Pages

Friday, February 25, 2011

bongkok kah?

sebenarnyekan..
da ramai yang tegur aku pasal mende nie..
sampai lecturer pon ley tegur..huhu
actually,aku tanak letakkan die sebagai satu kelemahan..
tapi bile da org tegur tue..emm..faham2 je la kan..

Hari nie,aku rasa tertarik nk tau,ape punca postur badan boleh jadi bongkok..
aku ade baca satu artikel nie,
punca masalah bongkok badan nie adalah


Obese
Otot yang lemak (tidak dapat menakung berat badan),
Mengandung (em,aku belum ag),
Kasut timut tinggi (mungkin..),
Otot tegang (lack of flexbility),
Banyak duduk depan PC (mungkin)


dari pembacaanku,ade exercise yang boleh betulkan semula postur badan..
mungkin aku boleh cube buat dalam bilik..
salah satu exercise yang boleh dibuat:


Latihan untuk bahagian bawah belakang seperti (hyperextensions)






3 comments:

Anonymous said...

saya pun badan bongkok, saya rasa sebab masa saya zaman persekolahan saya selalu lapar tak sarapan pagi dan duit belanja tak cukup nak beli makanan, bila perut saya lapar, saya pening kepala tak ley tegakkan badan sebab lapar !! rasa sakit perut lapar, bayangkan zaman persokalah berapa tahun, kalo sekolah menengah je dah 5 tahun perkara tu berterusan, tak ley tegakkan perot sb lapar. di tambah beg buku sentiasa berat. tambahan pula bila senggugut tak ley tegakkan badan jugak seriously every month that thing happen, see how all this factors effect my back. and now i'm trying to tegak my badan for years, and i hope insyaALLAH it will be fine.. lepas tu pregnant lagi lol, bersabarlah. di dunia sahaje penderitaan ni.. :D sabar moga beroleh ganjaran

nia run said...

emm..maybe mmg sbb tu..tapi sy pon tatau sbb apa sy bongkok..da terbiasa sgt duduk bongkok kot..:)

Anonymous said...

menurut satu pendapat bagi lelaki la, bongkok ni disebabkan org itu suka malakukan onani yng melampau, seminggu lebih daripada lima kali, dan ditambah pula dengan kurang makan, dan saya rasa alasan ini cukup kukuh sebab rasulullah saw pernah menerangkan yg bermaksud: makanlah kamu sekadar untuk tegakkan belakang kamu (sdkrasulullah saw), belakang kamu bermakna tulang belakang kamu, komentar pertama tadi dapat mengukuh kan alasan saya ini, untuk pengetahuan bongkok disebabkan akan hal ini tidak serupa dengan bongkok org tua, structure bongkok disebabkan hal ini pada bahagian bawah tengkok,tulang belakang yg ade connection dgn rib cage (tulang rusuk kite), anda boleh perhatikan di cermin rumah anda, kalau org normal structure ini lurus je sama sengan kepala, kalau org tua, bongkoknya di bahagian bawah sikit pada structure diatas. uai pun kate macam tu.