sElAmAt dAtAng kE bl0g UngU kU!! ^^v!
Photobucket Photobucket Photobucket

Pages

Sunday, May 15, 2011

bersangka baik la selalu wahai kamu..


Salam..
lame da nk post..
tapi tak post2..haha
aku tatau la..
nape sejak semenjak nie aku senang sgt bad mood..
opppss!!jgn ckp yg aku nie period ok..
mungkin banyak sgt pikir kot..
ok2..
bebalik pade topik aku nie..
bersangka baik atau positive thinking..
dalam seminggu nie..
dua kali aku tgok tv,ade rancangan yg ckp sal topik nie..
yg pertama,dalam program Al-Kuliyyah..
yg kedua,dalam drama tajuknye "Elin ke Alin"..
dua2 rancangan nie cite sal mende yang same..
dalam mase yg same,aku dpt la iktibar sikit dari dua rancangan nie..
macam yang aku ckp tadi..
sejak semenjak nie asyik bad mood je..
tatau la pe masalahnye..
tapi bile da tgok due2 rancangan nie..
aku cube gak la berfikiran positif..
mmg susah..tapi seronok..
belajar dari kesilapan..
matlamatnye,nk update diri untuk jd yang lebih baik..
ahakz!

Dari ape yg Ustaz Roslan Bin Mohamed ckp..
Bersangka baik nie penting ag2 pade sape2 yang tengah bercinta ataupun pasangan suami isteri..
sebenarnye bersangka baik terhadap pasangan penting..
walaupun kite curiga..
cubela bersangka baik..
dan selesaikan secara terbuka dengan pasangan masing2..
contohnye,terus terang dengan gunakan komunikasi yang baik..
(waa..pandai cik ain nie ek ckp..haha)
ye..lain dri tu kepercayaan antara satu same lain tu penting..
jgn main terjah je nk tuduh or mara..huhuhu



ag 1,dgn org sekeliling pon kene sangka baik gak..
sbbnye,klu kite bersangka buruk pade org lain,mungkin ia akan berlanjutan hingga mendatangkan fitnah..
haa..kn tak bagus tu..
aku sedar..mmg ramai dari kalangan kite nie camtu kn..
suke sangka buruk kt org..
(termasukla aku..T.T)
mungkin,org yang kite sangka buruk tu ade alasan die yg tersendiri kn?
atau mungkin die tak wt salah pon tapi kite yg tambah2 cite..
kn tak baik tu..



Allah s.w.t berfirman dalam surah Al-Hujurat, ayat 12, yg bermaksud ;


"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu menggunjing atau memfitnah sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang diantara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. "



Jadi,bersangka baik la sentiase kerana org yg hasad dengki adalah org yang di laknat Allah..


p/s : Tepuk dada,tanye iman..
nie adalah ape yg dapat rumuskan dari kedua-dua rancangan td..^^v 
senyum la selalu kerana senyuman pengubat kedukaan...



No comments: